ایمنی بارگیری و حمل و نقل فرآورده های نفتی
در این مقاله می خواهیم به طور مختصر حل مسئله زیر را توضیح دهیم:
در یک ایستگاه بارگیری (مترینگ)، تانکرهای مختلفی برای بارگیری وارد و خارج می شوند. در این ایستگاه، بارگیری بنزین (6)، گازوئیل (6) و نفت کوره (2) انجام می شود. ایستگاه دو ردیف سکوی بارگیری دارد در هر ردیف 14 بازوی بارگیری وجود دارد. در هر سکوی بارگیری ممکن است به دلایل زیر ریزش فرآورده اتفاق بیفتد.
الف- به دلیل سرریز شدن تانکر
ب- به دلیل نشت یا شکست لوله و اتصالات 4 اینچی روی زمین
ج- اتلاف فرآورده به شکل بخار در حین انتقال به تانکر
سئوالات کلی
به کمک نرم افزار به سئوالات زیر پاسخ دهید:
0-1- آیا فاصله ایمن بین دو سکو رعایت شده است؟ آیا مجاز به انجام بارگیری همزمان در دو سکوی همجوار هستیم؟ آیا لازم است در ترتیب بارگیری و استفاده از سکوها رویه خاصی در نظر گرفته شود؟
0-2- حریم ایمن ایستگاه بارگیری را تعیین کنید؟
0-3- آیا منطقه امن تعیین شده در ایستگاه در موقعیت مناسبی واقع شده است؟
0-4- روزانه چند لیتر فرآورده در نتیجه تبخیر تلف می شود؟
0-5- بهترین استراتژی در صورت بروز آتش در یک نفتکش چیست؟
0-6- مسیر تردد نفت کش ها در داخل انبار نفت چه ریسکی برای انبار نفت، تاسیسات خط لوله و پالایشگاه مجاور ایجاد می کند آیا این ریسک قابل قبول می باشد؟
0-7- آیا جاده دسترسی نیروهای آتش نشانی مناسب می باشد؟
0-8- تعداد نفت کش های حاضر در ایستگاه، تعداد کارکنان، محل ساختمانها، سرعت تردد نفت کش، محل عبور کابلهای برق از نظر ایجاد ریسک مورد بررسی قرار گیرد و در صورت لزوم معیاری برای هر مورد تعیین شود.
0-9- آیا لازم است سازه های فلزی ضد حریق شوند؟
0-10- پناه گرفتن یا تخلیه، پیشنهاد شما به رانندگان و کارکنان ایستگاه کدام است؟
حالت سریز شدن تانکر
حالت اول: در صورت سر ریز شدن بنزین از تانکر به مدت 5 دقیقه در یکی از سکوهای میانی مشخص کنید
1-1- تا چه فاصله ای باید تردد ممنوع، ماشین ها خاموش و منابع جرقه کنترل شود؟
1-2- در صورت بروز آتش استخری، آیا تهدیدی برای سایر نفت کش ها ایجاد خواهد شود؟ تا چه شعاعی؟
1-3- در صورت بروز آتش استخری موقعیت قرارگیری نیروهای آتش نشانی را مشخص کنید.
1-4- در صورت بروز آتش استخری، با توجه به تجمع برخی تانکرها در ورودی ایستگاه مسیر دسترسی نیروهای آتش نشانی مناسب ارزیابی می شود؟
1-5- در صورت بروز آتش استخری امکان انفجار تانکرهای مجاور وجود دارد یا خیر؟
1-6- در صورت عدم بروز آتش استخری، آیا امکان بروز آتش ناگهانی وجود دارد؟ چقدر این حادثه می تواند خطرناک باشد؟
1-7- آیا سیستم اطفا کفایت لازم را خواهد داشت؟
1-8- آیا امکان بروز اثرات دومینو و گسترش ابعاد حادثه به پالایشگاه وجود دارد؟
حالت واژگونی تانکر
2-1- در بدترین سناریوی ممکن، بعد از اطلاع از واژگونی یا تصادف منجر به ریزش فرآورده تا چه شعاعی باید تردد ممنوع شود؟ تا چه شعاعی باید منطقه تخلیه شود؟ چقدر طول می کشد خطر مرتفع گردد؟
2-2- مسیر تردد تانکرها با توجه به تعداد و نوع فرآورده و ساعت تردد چه ریسکی برای شهروندان ساکن ایجاد می کند؟ آیا این ریسک قابل قبول است یا خیر؟
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.